De ‘parkeerapp voor de boot’. Met de Blue Water App is het eenvoudig via een smartphone of tablet een ligplaats in een haven te boeken én betalen. Tientallen havens in Nederland en België zijn al aangesloten bij de app, waaronder de jachthaven van Jachtclub Scheveningen met 285 ligplaatsen in diverse afmetingen. Sinds deze zomer is de app uitgebreid met toegangscontrole in de cloud. Dankzij een integratie met SALTO KS van SALTO Systems ontvangen gebruikers na betaling een unieke code in de app waarmee zij gedurende de geboekte periode toegang krijgen tot de jachthaven en verschillende voorzieningen zoals sanitair.

Een actieve zeezeilhaven met een mix van werken, visserij, watersport en wonen. Zo schetst de gemeente Den Haag de toekomst van de haven van Scheveningen, die een directe toegang zonder sluizen naar de Noordzee heeft en op loopafstand is gelegen van het strand. Rondom de haven is volop horeca te vinden en worden nieuwe appartementen gebouwd. Prominent aanwezig in de haven is de Jachtclub Scheveningen met 285 ligplaatsen voor vaartuigen van zes tot zestien meter. De jachtclub is gevestigd in het tweede havenbekken. Deze is via een smalle doorgang verbonden met de eerste haven, die nog dichterbij de zee ligt en is bestemd voor de professionele scheepvaart. “Het eerste deel van de haven is vanwege de sterkere golfslag niet ideaal voor de pleziervaart. Maar ook in de tweede haven hebben we te maken met de getijden. Daardoor kan het aantal beschikbare ligplaatsen hier sterk wisselen”, vertelt Huub de Haer, Jachthavenmanager bij Jachtclub Scheveningen.

Iedereen die in aanmerking wil komen voor een vaste ligplaats in Scheveningen moet lid zijn van de jachtclub, die momenteel 620 leden telt. De in 1973 opgerichte vereniging organiseert activiteiten zoals viswedstrijden, duikactiviteiten en zeilwedstrijden en heeft een eigen jeugdzeilschool. Veel activiteiten vinden plaats rondom het clubhuis, dat binnenkort gaat verhuizen. Centraal in de jachthaven wordt een nieuw drijvend clubhuis gerealiseerd. Huub de Haer: “Alleen natuurlijke personen kunnen lid worden van de jachtclub, dus geen bedrijven. We merken de laatste jaren dat de vraag naar de grotere ligplaatsen toeneemt. Meer zeilschepen en minder motorboten is de tendens.”

Kwetsbare omgeving

Naast vaste ligplaatsen biedt de jachthaven ook plaats aan andere gebruikers, die tijdelijk de haven aan doen. Den Haag is de grootste stad langs de Noordzeekust en pleziervaartuigen vanuit de hele wereld weten de haven van Scheveningen te vinden. Huub de Haer: “De club is gevestigd in een kwetsbare omgeving, die openbaar toegankelijk is. Het publiek heeft interesse in watersport en wil de afgemeerde boten of activiteiten op het water komen bekijken. Dat is op zich positief, maar we willen mensen die hier geen ligplaats hebben wel buiten de hekken houden. Enkele jaren geleden zijn we geconfronteerd met meerdere inbraken op boten. De eigenaren daarvan kunnen soms weken of zelfs maanden niet komen, waardoor een inbraak pas veel later achteraf wordt ontdekt.”

Huub de Haer: “Het toegangssysteem waarmee we voorheen werkten was verouderd en kende veel storingen. Gebruikers konden altijd hun ligplaats verlaten om bijvoorbeeld gebruik te maken van de faciliteiten aan de wal, maar niet zomaar teruglopen door de hekken als zij hun kaart waren vergeten. Er is niet doorlopend een havenmeester aanwezig en ook het clubhuis is niet dag en nacht geopend. We kregen negatieve reacties van mensen die waren buitengesloten en wilden een oplossing vinden waarmee we dag en nacht betalende bezoekers konden faciliteren.”

Parkeerapp

De oplossing werd gevonden in de vorm van de Blue Water App, die kan worden omschreven als een parkeerapp voor de boot. De app is gratis te downloaden op een smartphone of tablet, waarna gebruikers eenvoudig een ligplaats in havens kunnen boeken en betalen en vervolgens toegang krijgen tot de haven en uiteenlopende faciliteiten, afhankelijk van de geselecteerde haven. “Toen we de app acht jaar geleden introduceerden, wilden we een soort booking.com voor de watersport worden. Destijds beschikte nog lang niet iedereen over een smartphone. We zijn gestart in slechts enkele havens en met een beperkt aantal gebruikers”, blikt Chris Drent, CEO/eigenaar van Blue Water App, terug.

“Enkele jaren geleden hebben we een betaalfunctie toegevoegd en is de app volledig vernieuwd. Inmiddels werken tientallen havens in Nederland en België met de app. Gebruikers kunnen vanaf de boot havens selecteren en per haven de bijbehorende specificaties raadplegen. Zo is in enkele klikken duidelijk welke faciliteiten een haven heeft te bieden, zoals het gebruik van sanitair, tanken van drinkwater of storten van scheepsafval. Maar de app geeft ook informatie over onder andere nabijgelegen diensten zoals restaurants, hotels, winkels en toeristische attracties in de directe omgeving. Indien gewenst kan de gebruiker direct boeken en betalen. In sommige havens kan dat vooraf, in andere bij binnenkomst in de haven.”

Cloud

Sinds deze zomer is de Blue Water App uitgebreid met toegangscontrole in de cloud dankzij een integratie met SALTO KS (Keys as a Service). Deze nieuwe dienstverlening is als eerste uitgerold in de jachthavens van Scheveningen en IJmuiden. Dankzij de service kunnen gebruikers voortaan boeken en betalen en toegang krijgen tot hun ligplaats en faciliteiten in de haven. “Deze integratie biedt gebruikers de mogelijkheid om eenvoudig met de app deuren te openen die voorzien zijn van SALTO sloten. Havenmeesters bepalen zelf wie er toegang heeft tot de haven en weten dankzij unieke toegangscodes altijd welke bezoekers aanwezig zijn”, zegt Michael van Anen, Technisch Project leider SALTO KS. “Gebruikers die voor het eerst een haven boeken in de Blue Water App, krijgen een persoonlijke zescijferige toegangscode toegewezen. Deze is te gebruiken in alle jachthavens die gebruikmaken van de SALTO sloten. Uiteraard alleen indien de betreffende gebruiker een actieve boeking heeft. Zodra de reservering is afgelopen, wordt de toegangscode direct gedeactiveerd binnen het systeem van de betreffende haven. Gebruikers hoeven dus maar één code te onthouden. Deze is eenvoudig terug te vinden in de app onder ‘mijntoegangen’.”

In de jachthaven van Scheveningen zijn drie hekken voorzien van lezers en meerdere deuren in het havenkantoor van krukbeslag dat is te openen met de pincode. De lezers zijn verbonden met een controlunit die communiceert met de cloud en verifieert of een ingetoetste code correct is en deze gebruiker op dat moment toegang mag worden verleend. Ook is er een koppeling met cameratoezicht gerealiseerd. Michael van Anen: “Doordat de gegevens worden opgeslagen in de cloud is er op locatie geen server meer benodigd. Dat scheelt in onderhoudskosten in de haven en verhoogt de efficiency. In database is van alle leden een profiel aangemaakt inclusief schipgegevens zoals lengte, breedte en diepte en optioneel een foto van het schip op basis waarvan de havenmeester het schip eenvoudiger kan vinden in de haven. In de toekomst kan het systeem worden uitgebreid met de mogelijkheid om ook de smartphone zelf te gebruiken als sleutel.”

BEVEILIGING editie december 2019